Tuesday, April 10, 2018

UNDERCOAT CAT untuk atasi masalah KULAT pada wall cat gelap





ada lagi satu soalan paling biasa lupa nak taruk sekali ritu bila orang tengok aku cat kaler hitam legam kat rumah aku...

" warna gelap.. ada tak timbul putih2 kat wall ?"

maksud yang putih2 tu adalah KULAT DINDING

ritu.. aku share pasal penggunaan cat melalui pengalaman tuk aku sendiri [secara personally] atasi masalah kulat pada dinding..

aku ada bagitau.. lepas beberapa proses try n error.. so far aku pakai cat jenama DULUX baik tuk wall rumah aku..

so far.. dah cat warna hitam tu end of 2016 kot rasanya..tak berapa ingat.. tapi sampai sekarang masih ok.. langsung takde kulat.. 

TAPI..


ada orang mengadu.. dah pernah try cat DULUX.. still sama jugak


aku lupa nak share sumting... ritu...huhu..

so aku share kat sini...sebelum ni..


aku malas nak cerite panjang2 apa korang boleh buat tuk hilangkan kulat kat wall..ritu dah share dah kat IG @rumah_no41 kalau sapa2 follow tu dah tau lah acaner... 

sikit2 lah bagitau.. cara susah tapi insyaa Allah berkesan... iaitu kau kene 'cuci' wall tu..
cuci sembur pakai air dan kene berus...tunggu betul2 kering sangat kering.. baru cat balik..


tak pon.. kau panggil orang kikis skim asal wall tu.. dan tampal skim baru..


ni cara yang biasa sangat aku dengar kontraktor.. atau orang2 dari kedai hardware bagitau pasal masalah kulat ni..

susah giler kan..

aku pon tak kose gak nak buat... rela pakai cat color cerah jer lagi senang kerje..

yeerr.. cat rumah color soft atau sangat cerah pon boleh jugak..
dia tak akan menghalang kulat tu.. [ikut pengalaman one of wall kat rumah aku ni] tapi.. tak nampak lah kulat tu nanti.. kire tak bercapuk2 lah wall kau since kulat tu kan warna putih..

paling2 mudah... cat pakai cat kapur... alaaa cat kapur yang murah tuuuuuuuuuu.... warna2 basic oren hijau kuning putih sedia ada jual tak yah nak bancuh2 bagai...yang jenis tak boleh nak lap kalau anak conteng bagai tu..

tau kan...


haaa.. yang tu.. orang kedai cat bagitau aku.. tak akan ada kulat...insyaa Allah..

aku tak pernah cuba.. tapi yer kot... boleh related kan ngan texture cat tu sendiri..




tapi kalau korang nak sangat jugak pakai color gelap.. apa kata sebelum cat tu.. korang UNDERCOAT dulu... yang ni yang aku lupa nak bagitau kat korang dulu.... cat undercoat ni based on air.. macam kapur tu.. macam likat tapi tak sepekat gam..lebih mudah nak cat dan mudah kering.. waktu kau cat tu memang cat nya tak rata... bagi aku.. cat selapis pon dah ok.. tu nama nya undercoat cat..

yang aku share ni.. memang tuk wall.. untuk luar-dalam rumah... ni memang biasa kontraktor2 rumah akan guna cat ni lepas skim rumah... contoh kalau ko perasan sapa pernah extend dapur tu.. lepas derang simen dan skim.. derang akan cat satu layer macam cincai2 jer... sebelum cat betul2.. tu lah undercoat... 

kalau untuk kayu..pintu contoh nya.. atau tuk besi.. pon ada undercoat nya sendiri.. lebih macam minyak sikit dan tak boleh campur air.. tapi fungsi nya sama.. kalau guna tuk cat kayu yang tak pernah di cat.. memang kene undercoat dulu.. nanti nak cat warna yang kite nak lepas tu.. lagi mudah dan cantik..

cat undercoat ni pon murah jer.. untuk dinding batu...wall luar dalam.. macam aku tunjuk atas tu.. 7 ltr baru Rm 35 macam tu jer harga.. kalau tuk kayu/besi tu mahal sikit... 7 ltr dalam 7-8 puluh hengget... 

so.. kalau orang tanya aku pasal masalah kulat melampau kat rumah pada wall yang bercat gelap.. aku memang akan soh.. lap dulu wall tu..[kalau kau tak nak basuh cuci macam aku cakap atas tu].. lepas dah kering betul2.. baru undercoat.. dan baru cat semula wall tersebut..


tu jer cara nya..


kalau tak menjadi jugak.. aku pon tak tau nak nolong acaner lagi... huhu.. serious ni..

aku share dari sikit pengalaman dan dari apa yang orang share bagitau aku...harap dapat bantu korang jugak..