Sunday, April 01, 2018

DEKORASI BILIK ANAK : tukar color..LAGI ?!!






aku ada share pasal ruang yang tetibe tukar kuning ni... tapi tak bagitau ruang mana..

post kat FB dan IG.. ramai gak teka sekian2 ruang..  ada cakap bilik kerja.. ada cakap bilik tamu.. bilik tidur anak.. ada jugak tau yang cakap ruang makan.. 

kat IG n FB aku dah reveal awal dah...kat blog jer lambar sikit sebab kene amik masa nak hadap laptop.. haaa sapa soh tak follow IG aku @rumah_no41.. waaahh giteewwww kau promote.. hahahaha...

tapi sekarang memang update umah laju sikit dari kat blog.. boleh follow IG @rumah_no41 tu.. nak follow IG personal @atyfared pon aku update jugak lah pasal rumah ni kekadang.. tapi bercampur2 lah sikit ngan gambar2 lain.. dah alang2 tu.. cer korang follow sekali FB aku aty fared ... matik lah mak annoying giler macam ni...soh orang follow2 bagai...bahahahahahahaha.... 





tengok gambar almari IKEA ni.. pasti ramai yang boleh hagak dah bilik mana kan... 

yer.. betul lah tu... bilik tidur anak2 dah bertukar ruper... lagi...uhuukkss...

eeeahh sedangkan dah bagitau sesiap dah kat tajuk tu.. tak saspen langsung.. heheh..

sebenarnya.. nak tukar blind kat bilik ni jer.. dah bertahun2 pakai dari pindah.. dari qaleef setahun..sekarang dah 6 tahun dah umur dia ha.. warna biru pon dah tak biru sangat jadi nya kene matahari.. pastu dah nak reput.. so.. tukar jer lah... lama sangat 'berjimat' nya tu.. hahaha..

tapi boring nak pakai color biru lagi kali ni.. memang nak color yang betul2 lain.. tu aku pilih kuning tuh...






kau tengok.. laci Ikea tu pon jadi warna kuning nak matching2 katanya satu bilik...  laci tu 2 keping aku spray... senang jer nak bukak... jimat lagi dari beli part kat IKEA.. Ikea ada jer laci ni part depan nya tu color kuning.. sekeping Rm 20+..[sebelum ni aku tengok masa nak beli tu Rm 30 sekeping..sekarang dah turun harga sikit]  nak pakai 2 keping.. sebab nak gantikan biru.. memula memang pikir nak beli jer.. tapi sebab #sisjimat so cat jer pakai spray botol tu tak sampai 10 hengget pon cost.. lagi satu aku pikir..kalau beli baru.. yang penutup depan biru lama tu tak guna jugak.. simpan jer pon nak buat apa kan..



bahagian ni jer yer.. sama macam aku cat pon.. bahagian depan ni jer bukak dan aku sembur cat.. orang dok kagum2 macam aku cat satu laci.. hahaha.. sikit sangat jer ni.. depan belakang sembur 2 layer.. 2 ketui.. berapa minit setel dah.. tak sempat lecak ketiak pon giteeeww kau nak belagak.. #gugurlPerkasa







perasan tak wall sebelah almari tu warna dark grey ?

iyeerr.. bukan setakat langsir.. bukan setakat carpet dan laci almari..tapi aku tukar color seluruh wall termasuk pasang wall paper kat wall utama.. wall lain aku cat color darg grey macam dalam gambar ni.. 

mesti ada yang cakap aku giler kan tukar setahun sekali..hahahaha... 
baru awal tahun last year kot aku rasa aku tukar color royal blue.. alih2 akhir tahun nya aku tukar color lagi..

aku boring color biru.. serious.. so aku combinekan color ceria kuning dengan color maskulin dark grey...memang tak nampak sangat kanak2.. but still menarik kat mata kiterang at least..dan paling penting.. berbeza !

sebenarnya.. masa nak tukar cat tu.. mak seram giler nak cakap kat abah sado... kau giler laki kau punya keringat tak kering lagi dah soh tukar cat kaler lain.. !! memang tak kose lah laki kau nak layan kan...laki aku tu bukan kisah sangat pasal nak tukar cat tu.. yang dia kisah nya sebab nak mengecat tu jer...

so aku cat sendiri jer siang2 abah sado takde... kau nampak tak perangai aku camana.. seb bek laaaaaaaaaaaa bilik anak aku tu kecik secoet jer.. kalau besar macam bilik aku tu.. jangan kan kata aku yang gigih ni.. abah sado tu lagi laaaaaaaaaaa.....


pasal ni..tu jer nak cerite dan tunjuk... ruang lain kosong lagi.. ritu kau tengok aku sibuk jual perabot2 anak.. sebab aku plan nak costume made katil anak2 aku... ikut size yang aku nak..dan macamana aku bayangkan...



plan nak buat macam ni..costom-made.. tapi 2 tingkat jer lah.. tuk qaleef dan shaquille
tak tinggi sangat.. dan tak besar makan ruang..
simple jer.. tak lah fancy atau nampak mewah ke hapa..
tapi bagi aku praktikal tuk ruang bilik anak2 tu sendiri..
nanti penghadang tingkat 2 tu lebar kan lah sikit.. dak shaquille awal2 dah cakap tempat die kat atas.. huhu.. tengok kan jer laaaaaaaaaa...

kalau standard double bed biasa terlalu tinggi or besar.. sebab tu aku nak costom-made jer.. pastu ngan meja belajar anak2.. plan katil dan meja nak pakai kayu pine.. tengok lah acaner..
abah sado buat sendiri jer.. tapi tak tau lah tah bile free.. order wainscoting macam nak giler lak sekarang ni kiterang hadap.. [alhamdulillah].. ada gak tanya kawan abah sado yang teror pertukangan.. pon bizi gak.. kene tengok timing masing2.. tapi harap lepas raya dah ada lah katil budak2 ni..sian derang...



tu jer lah nak cerita... dah April dah kan.. apesal tah rasa kejap sangat..