Wednesday, August 02, 2017

Wet Kitchen #RumahAtyFared :: MISI mencari SINKI kat kedai2


kalau baca entry aku yang lepas..
tau lah kenapa aku pilih sinki 1 bowl..
tapi.. nak kan size yang besar - tak besar sangat dalam 2 kaki macam tu



terjumpa kat satu kedai sinki kat area rumah aku ni..kedai ni memang biasa aku beli tiles bagai tu
sinki bulat yang atas bar counter tu pon aku beli sini jugak..
kat sini aku terus pekenan sinki macam ni [sebab aku tersuka masa tengok sinki rumah Chef Wan bentuk macam ni]
memang aimed bentuk ni jer lah lepas tu..
besar lebih kurang 2 kaki lebih sikit..maybe 2 setengah kaki macam tu kot..
kire memang size yang aku carik sesuai la..tak ley lebih sangat dari tu..

harga sinki atas Rm 280 after discount [untuk rujukan korang ]
bagi aku..harga ok lah..murah jugak lah..standard price aku tgk kebanyak kedai range rega ni
sesuai jugak ngan standard kualiti dia..
walaupon design sink untuk top-mount..
tapi kontraktor cakap boleh jer buat under-mount..so boleh lah consider kan..
kat tengah2 [atas] tu boleh tebuk tuk letak pipe..

tapi.. satu bende.. thickness nye dalam 0.8 jer kot ni..
kau ketuk2 pakai jari.. boleh dengar lah kuat bunyik nya..

aku tak paham jugak lah asal nya..
thickness tu mempengaruhi apa la pulak kan..
sebab tengok macam dah elok tebal berat..
gigih aku gugel buat ayat "bagaimana thickness sink mempengaruhi kualiti" 
dan " kebaikan ketebalan sinki".. hahaha..
tapi nan hado pon jumpa nya maklumat aku nak..
ke sebab key word aku salah ke hapa tak tau lah.. 
tapi dah macam2 ayat dah aku buat..
paling tak pon orang just bagi tau standard thickness untuk sink..

seb bek la..ada gak SA kedai sendiri bagitau.. 
so tau lah sikit2..tapi takde apa sangat pon lah bagi aku..
ada orang concern..macam laki aku lah contoh nya..
di tak suka bunyik kuat2 tu..

acaner eh nak cerite..kire macam kekedapan jugak lah..
effect masa kene air dari tap pipe..alaaaa..biler bukak air tu kan..
ko perasan tak.. kekadang bunyi degung degung air bergema dalam sinki..
kalau thickness nipis.. biler bukak air pipe tu..nanti bunyik nya kuat sampai ke depan ruang tamu lah-orang cina tu cakap la
so.. laki tebal sink tu.. makin kedap bunyik nya..hampir pada tak dengar walaupon sinki ko kosong..

aku memula macam.. leeerr.. itu jer ker..hahaha.. maklum la.. tak pernah tau kan..
selama ni pakai jer yang nipis buruk kemek2..pemaju kasi..redho jer tak pernah merungut bising ker hapa biler time basuh pinggan bagai.. 

tapi abah sado nak pilih yang lebih elok..lebih tebal..
yer lah macam aku cakap kat entry sebelum2 ni kan..
dah alang2 buat tu.. jenis under-mount.. nak pakai lama..
beli la yang puas hati sikit..
sikit2 tu boleh lah.. nak kene tengok bajet jugak kan.. hahaha..
tak kose pulak mak dapur biasa2 tapi nak pakai sinki riban2 macam kau tu chef..ngeee..

lagi satu..yang orang tu bagitau.. tak mudah kemek kata nya..
aku pon tak pasti pasal ni sangat..
sebab aku rasa selama ni aku jarang pulak baca review pasal bende2 macam ni..
tapi..may be lah kan...kot...
kot lesung terjatuh ker.. atau masa kontraktor pasang tu tak hati2 ker kan [pernah baca]..


so..yang paling tebal 1.2mm tak silap aku ritu derang cakap..
kalau tak silap tau ni..
yang ni tuk sinki2 standard kite pakai material sus ker..aluminium ker..aku pon tak sure sangat..
tapi bukan jenis2 granite bagai tu tau..tu lah tebal kan..

yang nipis2 macam ko tengok biasa pemaju kasi tu..
tu 0.5mm jer kot tak silap ritu ada aku dengar..
kau bengkok pakai tangan jer pon boleh..memang lembut la..
macam zink jer tu kot aku rasa.. aku pon pakai lama sinki tu hokeh..tau la..

standard thickness yang ok start 0.8 ke atas..
tu yang biasa jual harga price range Rm 100 keatas..
sebenarnya 0.8mm tu pon takde masalah..tak mudah kemik pon..or tengok penggunaan ko la kan..kot saja hempas lesung batu time mengamuk ngan laki ko ker kan..hahaha..
cuma macam orang tu cakap la.. lebih pada kekedapan bunyi jer lah..
tapi yang lebih elok.. kalau nak beli sink..elok amik yang thickness 1.0mm ke atas
lagi tebal.. dan bergantung material..lagi mahal lah pulak kan..
selebih nya bergantung ikut ko kesah ke tak..

macam mak..tak kesah.. laki mak lah kesahkan sangat..

bab2 tu.. aku serahkan pada abah sado jer lah..
die yang kuar duit nya pon kan..kalau mahal pon die yang pilih..
tak perlu lah aku nak rasa bersalah sebab bukan demand aku.. hahaha..
aku just cakap jer aku nak 1 bowl size besar..
selebih nya die lebih mahir nak deal..

so.. kiteorang try carik kedai2 lain pulak..
kot jumpa yang macam aku nak bentuk atas tu tapi lebih baik ker kan..

aku masuk jer mana kedai nampak jual sinki..
tak kire kedai mahal sampai lah ke kedai2 hardware biasa2 tu..
jenama tak penting.. sebab aku tak tau pon.. hahaha..
nak carik bentuk yang aku nak tapi dengan skop kualiti yang abah sado pulak nak..



ni kedai ke berapa aku tak ingat dah..
kat area rawang-tesco tu..tepi2 jalan..singgah jer masuk..
ni kedai hardware jer ni..bukan khas kedai jual jubin-sinki bagai tu pon..



susah nak pulak nak carik bentuk yang aku nak..
so terpaksa consider bentuk2 lain jugak..
tapi.. masih gigih lagi nak carik..

kat kedai ni..bangla tu..pujuk beli sink ni..siap2 ukut ngam 2 kaki..
tapi kiteorang tak suka sangat yang ni..
nipis jugak [tak lah nipis sangat pon benarnya] -laki aku jer yang nak carik tebal2 sebab tak nak bunyik bising tu..
material apa tah aku tak tau..
tapi standard aku biasa tengok orang pakai macam ni jer kan material nya..

lagi satu hal tak berapa dalam sangat..
dan bentuk nya ada lekuk2 kat penjuru tu..
bagi aku.. dah alang2 nak carik yang 1 bowl dan petak..
baik carik yang betul2 petak takde lekok2 bagai..
lagi luas dalam nya nanti..





menarik nya..harga sinki kat kedai ni jauh lebih murah dari kedai2 sebelum nya aku tengok..
dengan kualiti dan bentuk yang sebijik..
tu pon siap boleh kasi kurang lagi..Rm 120 tak silap aku..
so tu sebab aku share kat sini.. tu nama kedai nya ada kat harga tu..kot korang berminat

well.. aku paham.. tak semua orang cerewet macam kami..
eerr..macam abah sado sebenarnya.. hahaha..




ni memang kedai jual jubin tiles..tingkat atas nya jual sinki2 dan mangkuk2 jamban bagai tu..
so lebih banyak pilihan..
tapi harga lebih mahal -untuk bentuk dan kualiti yang sama- dengan kedai lain pernah kiteorang survey

tapi kiteorang beli tile dinding kat sini..kat rawang jugak ni..

lepas beberapa kedai kiteorang pergi tak jumpa macam bentuk aku nak dengan spec yang abah sado highlight kan 
jadi..end up..aku tak kisah sangat dah  pasal bentuk yang aku nak asal nya tu..
yang penting..kat aku..size dan 1 bowl
untuk abah sado.. dia nak yang thickness lebih tebal.. dan matrial SUS

ok..nampak tak sinki yang abah sado pegang tu..??
abah sado nak sink macam tu jer sebenarnya..then aku ok jer jugak
sebab material nya memang cantik..

cuma macam aku cakap atas tadi..
kalau betul2 nak 4 segi takde bentuk macam yang aku nak awal2 tu..
pilih betul2 petak..aku tak nak yang ada bujur2 tepi tu..
sebab sepatut nya sink tu akan jadi lebih luas kalau takde bende tu..



macam ni lah...tapi pendek sikit dari yang belah kanan tu dan lebih sikit dari belah kiri tu..
bentuk biasa.. but who cares.. yang penting praktikal tuk kiteorang


kiteorang just carik sekitar rumah kat rawang ni jer..tak gi jauh2..
ada orang cadangkan gi ke jalan ipoh bagai..
tapi.. aku rasa kat rawang ni pon banyak pilihan kedai2 macam ni..
kena rajin carik jer..
kedai pon dekat2..kau masuk 2-3 kedai pon insyaa Allah kau boleh jumpa yang kau puas hati..
cuma macam aku ni susah sikit sebab aku nak bentuk yang macam rumah chef wan tu..hahaha..
tah mana dan berapa ribu pulak lah die beli kan...
may be kedai2 besar..kat bandar..or kedai lebih expensive ada kot jual
but since aku dah boleh consider bentuk lain
so kiterang decided tuk pergi kedai yang kat rumah awal2 pergi tu..
tak yah nak susah2 dah mencarik..
aku perasan price range pon lebih kurang tu jer cuma kat situ lebih murah
material abah sado nak tu.. tebal 1.0 tak silap..free pipe - Rm 590 
kire ok lah tu.. under budget

ada aku jumpa sebijik sama termasuk jenama..
kat kedai lebih exclusive jual bende2 macam tu jer..
letak harga Rm 800 tak free tap ke hapa lak tu.. aaiihh..
mentang ko duduk dalam kedai air cond lebih kan.. heheh..
so..kene pandai2 lah carik kan...kene rajin sikit..


dan kisah nya..
lepas kiteorang decide beli sinki yang kat kedai nak otw balik rumah tu..
kiteorang nak gi carik bende lain pulak..
dah alang2 keluar tu..
lagi pon kedai sinki yang kate nak beli tu..kedai nya tepi jalan mesti lalu biler nak balik umah..
kalau kate tak beli ritu pon..esok lusa boleh jer gi kejarkan kejap..

so kiterang pergi tempat lain dulu..nak beli bende lain..
pergi sampai ke batu caves sana sebab kate nya ada warehouse sales tuk barang kiteorang nak beli tu..
tapi kecewa.. sebab takde yang kiteoarng nak..tah apa2 jer..

terus lah pusing nak keluar dari tempat tu..
lalu depan shop lot..ternampak satu kedai memang jual peralatan mandian dan dapur..
tak ingat lah apa nama kedai..
masa tu dah pukul 6 lebih.. hari sabtu..kedai lain dah banyak tutup..
tapi tgk die masih bukak..singgah jer lah dah alang2 kan..
sebab masa tu memang ngah free..
kire memang fokus kuar nak carik barang2 tuk buat dapur tu lah..



memang lagi banyak pilihan.cantik2..dan..eeerr.. mahal2.. hahaha..
yang macam atas ni.. material apa tah..tak tau aku..batu granite kot agak nya..
beribu harga nya..tapi memang lawa la..



yang gambar ni harga ngah promosi kata nya..Rm 485 tu nett price kot..tak sure dapat kurang lagi ker tak..
tapi ni kecik nau..memang bukan ni lah..

tapi tu lah kan..orang kata rezki..
Allah nak dorongkan kat kiteorang agak nya..
tu pasal tersinggah kedai ni..walaupon asal nya nak beli bende lain..
ada pulak sinki yang macam sama yang kiterang plan nak singgah beli balik tu..
tapi lain brand [but who cares] 
dan harga lepas discount dari harga asal Rm 799 dapat Rm 520 rasanya tak ingat dah..
dan free jugak  sus Tap pipe sink worth Rm 299..
eleeeyy... sebenarnya dah siap2 mark-up harga..lepas tu cakap ada discount bagai.. macam aku tak tau... hahah..

tapi takper lah..walaupon tak beza jauh sangat pon kan..
dah alang2 tu.. beli jer lah terus..
malas dah nak pikir.. biarkan setel satu perkara dari balk tangan kosong..
esok lusa boleh pikir bende lain pulak.. 



 free tap tu die kasi boleh pilih sendiri..
ada lah price range die yang boleh pilih..
kalau kata nak yang ada function air panas sejuk macam kat hotel tu pon boleh gak die kasi pilih
aku pekenan bentuk nya lawa...
tapi nak buat apa pulak kan aku nak ngambik nya..kalau tak de function pon..
sinki dapur basah yer nih..


ni ha tap free nya.. jenis SUS jugak.. 
aku teringin nak share pasal pemilihan tap sekali sebenarnya..
tapi.. takper lah.. tap jer pon..tak yah nak complicated sangat boleh tak..
 lagi pon sebab ni dapat free sekali..tak yah panjang2 cerite..
seb bek lah ok sangat tap ni.. sebab..bukan setakat pressure air kat rumah ko je kene amik kire.. tap yang betul pon memainkan peranan yer..





ni yang kiterang beli.. size 2 kaki lebih sikit jer..kire ok jer lah tuk ruang terhad yang ada tu..
thickness 1.1 rasa nya die bagi tau..tak ingat dah ooii.. 
tebal..berat.. material SUS..macam yang abah sado nak sangat tu..
bentuk macam sinki kat kedai mamak jer kan.. 
tapi dah siap tanam kat table top..lawa hokeh -puji sendiri2..hahaha..


so bagi aku..apa2 pon...
kene rajin carik.. gugel jugak kedai2 yang orang highlight murah..
kalau ko malas2..tak yah cerite banyak sangat..
atau pon kalau kau tak suka penat2..dan tak kisah pon setakat beza 3-4 ratus tu..
duit terlebih.. apa salah nya kan.. duit kau sendiri pon..

untung lah kontraktor tu kalau kau suruh derang yang beli kan.. hahaha..
macam kebanyakan kontraktor kiterang jumpa ni..
cakap price range sinki dalam 7-8 ratus..kasi derang belikan..
memang tak la...
aku kalau beli sendiri 7-8 ratus tu dapat jauh lebih baik kot dari yang orang lain belikan..

ok lah..
makanya..setel cerite MISI mencari sinki tuk wet kitchen..
ada apa2 lagi tak aku terlupa nak share..tips ker..?? hurrrmm...
takper.. kalau ada nanti kendian aku tambah..

macam biasa..ayat penutup..
harap perkongsian dapat memberi manpaat pada orang lain jugak..giteewwww..