Tuesday, August 08, 2017

WET KITCHEN : kenapa kecik sangat ruang nya ?


dapur aku..lepas extended ritu.. tambah lagi 8 kaki ke belakang.. dan lebar 20 kaki.. so nampak pendek tapi melebar..
kawasan perumahan sini.. biasa aku tengok.. kalau extended dapur..yang dapur tambahan tu akan jadi dapur basah.. dan dapur asal dari rumah sebelum renovated.. akan buat dapur kering.. tapi.. aku pulak.. dapur asal tu dah buat dining area terus.. dapur yang di extended ni.. aku bahagikan 2 ruang.. 
kire ada dapur basah dan dapur kering..
dapur kering kami boleh nampak dari dining area [in fact dari ruang tamu depan pon].. cuma bahagikan dengan bar counter..
dapur basah pulak lebih tersorok ke dalam.. dan berhampiran dengan laundry area.. 
dapur kering dan dapur basah dalam satu 'lantai' yang sama..takde partition hapa..
just pisah dengan pintu belakang jer..pintu tu aku letak kat tengah2.. 

biasa nya jugak kawasan perumahan jenis rumah aku ni.. kebanyakan nya akan buat pintu belakang kat hujung.. kire kalau rumah aku ni kau tengok akan berhadapan lah ngan laundry area.. so.. dapur..table top akan jadi memanjang biasanya.. 

tapi macam aku cerite sebelum2 ni.. aku memang sengaja elakkan ruang masak aku tuk nampak dari bahagian lain..lebih2 lagi bahagian depan.. tu aku buat cara macam ni.. aku amik inspirasi dari one of rumah jiran aku belah belakang2.. die buat macam ni masa memula pindah dulu..4 tahun lepas.. aku suka tengok cara macam tu.. berbeza ngan kebanyakan nya.. tu masa renovate dapur ni..terus2 aku plan macam tu.. divide 2 terus..dan pintu belakang sebagai pembahagi..

TAPI.. ada sikit kelemahan lah..

gambar lantai baru lepas di cuci air

persan tak macam ada 'kotak' kat lantai gambar atas ni ? tu sebenarnya pembentung rumah..kalau dapur tak di extended..kire pembentung ni dok luar belakang rumah kite.. pembentung ni sangat penting yer.. tak boleh kau nak simply tutup..  so biler kau extended dapur..guna semua ruang tanah.. kau kene buat macam ni.. which is.. boleh bukak tutup kendian hari..

orang pernah tanya aku.. tak bau ker..?? hahaha.. mungkin tak pernah tengok kot.. bende ni.. tebal yer.. kire campur dengan kau naik besi..simen..tile.. ada dalam lebih setengah kaki tebal nya aku tengok ritu..dan bukan senang2 ringan kau nak bukak penutup ni.. berat batu tebal yer.. lepas dari ni..ada lagi selapis penutup asal lebih nipis.. dan baru dalam ke pembentung tu sendiri.. 

ok.. nak cerite pasal bende ni...

yang ko tengok kedudukan kat situ tu..tu lah kedudukan asal kat bawah tanah tu sendiri.. aku ingat kan bende ni tak boleh di ubah langsung..tapi ruper nya.. ramai kontraktor lain yang pernah datang rumah aku ni.. kata sebenarnya boleh ubah kedudukan nya..!! huwaaattt..!!! sebab pernah tanya soh alihkan.. kontraktor yang buat dapur ni dulu kata tak boleh yer..buta2 jer dengar.. dan terima..

sebab kedudukan pembentung ni bagi effect pada saiz ruang untuk table top dan KC..





so kalau aku nak panjang kan table top.. die akan dok atas penutup pembentung tu.. 
memang tak boleh lah kan tutup pembentung tu.. 

sebab tu aku cakap..terpaksa pendekkan ruang tersebut hanya sebab pembentung ni.. 

dan kiteorang letak lah pintu belakang kat kawasan situ..menjadikan ruang dapur kering lebih panjang kesudahan nya
tapi ruang yang tinggal ni pon bagus jugak lah ada sebab ley letak tempat tong sampah.. 

kalau penutup untuk pembentung tu boleh di alihkan macam kontraktor lain cakap boleh tu.. aku dah mintak alih ke tengah dan kedalam sikit.. so.. boleh lah table top/kc untuk wet kitchen ni lebih panjang dan luas.. may be boleh balance kan 2-2 dapur.. 

sigh.. 

tu jer lah sebab nya.. 


table top masa baru jer siap.. belum buat kitchen cabinet


takde gambar proper.. tapi nak tunjuk bahagian belah sana [tempat letak sinki]


so.. table top untuk wet kitchen 6 + 5 kaki sahaja.. 6 kaki untuk bahagian sinki.. dan 5 kaki untuk tempat hob..[yang bawah nya ada tong gas tu]
 L-shape yer.. so tolak 2 kaki yang kat penjuru pelipat L tu..
so nampak tak.. tinggal 3 kaki untuk bahagian sana [tempat HOB] dan 4 kaki untuk bahagian gambar bawah nya [ruang ada sinki]

letak hob dalam 2 kaki lebih.. plus sinki 2 kaki lebih.. dapat hagak2 tak ruang yang tinggal untuk buat kerja..? sebab tu aku carik sinki yang sesuai.. supaya ada ruang untuk buat kerje memotong2 bagai tu..since sebenarnya bagi aku.. wet kitchen lebih banyak penggunaan harian nya.. dry kitchen lebih untuk penyimpanan jer..or bahagian serving..

kiraan untuk buat kitchen cabinet based bawah pulak 4 + 3 kaki.. memang sangat terhad..kene pandai susun atur..[tu nanti2 aku cerite]

ok.. orang tanya aku.. kenapa tak panjangkan yang sebelah lagi satu tu pulak?




ni bahagian hujung belah berhampiran dengan HOB.. ruang masuk ke Laundry area yang kedalam sikit..dan nampak tak ada satu wall kat bahagian kanan gambar..tu wall asal luar rumah sebelum di tambah..bilik air sebenarnya tu.. kiterang tak usik.. ada rumah yang siap alih bilik air ni.. kiteorang tak de bajet nak alih masa renovate tu sebab boleh telan belanja lebih kurang 5-10 ribu lagi tuk buat semula semua sekali..dan lagi.. aku sendiri suka ada ruang laundry khas macam ni.. 

ok..berbalik pada table top.. kenapa tak boleh nak panjangkan lagi table top tu sebab nanti laluan ni akan jadi sempit.. memang lah awal nya pikir..bukan nak masuk atau lalu ramai2 pon kat situ.. aku pernah soh kontraktor panjangkan table top tu lebih sikit ngam2 tuk lalu jer..tapi biler pikir balik.. kalau lah mesen tu rosak ker.. nak bawak kuar macamana pulak kan.. dan lagi. kene pikir nak lalu sambil bawak bakul baju.. so memang kene ada satu ruang yang lebih baik dan elok.. jadi nya.. kite ikut 'hukum' asal.. biar semua berada dalam keadaan sepatut nya.. ada ruang yang selesa tuk semua bahagian.. sebab semua pon penting dan jadi nadi kerja rumah..

sebab tu.. TERPAKSA pendekkan sikit table top..tapi sokeh..lepas tu..planning tuk maksimakan ruang penyimpanan kat bahagian ni.. letak satu tall unit cabinet tak besar sangat [tak lah selebar size table top] yang menganggu jalan.. buat buat pantry.. haaaa..bijak tak beta.. muwahahaha.. *typical 

ok.. boleh imagine tak semua ruang ni.. hahaha.. ramai dah tak sabar nampak nya nak aku tunjuk seluruh ruang sekali.. kat mana letak peties biler aku cakap aku masih boleh buat konsep segitiga kat ruang yang terhad ni.. actually tak lah sempit sangat pon.. cuma yang aku cakap terhad penggunaan table top dan KC jer.. ruang takde TT dan KC luas lagi..selesa nak ramai2 masuk buat kerje pon.. 

nanti aku share keseluruhan ruang yer.. well.. macam ni lah aku kan..suka cerite satu2.. part by part.. sajaaaaaa... nak kasi korang follow rapat giteeewww..lalalala...


but...wwooww details nya aku cerite.. kenapa rajin sangat ni.. heheh..
saja nak cerite..this is how aku manfaat kan keseluruhan ruang yang ada kat rumah aku ni ha..