Wednesday, August 16, 2017

racun serangga yang berkesan sangat nak bunuh lipas kat rumah untuk jangkamasa panjang..!



ingat tak satu entry aku dalam beberapa bulan lepas pasal masalah MAKPAK LIPAS mendatang lepas kiteorang renovate/extended dapur ??

haaa sikit punya panjang soalan aku.. dengan harapan korang baca sebab aku malas nak carik link nyer..

dalam tu aku ada cerite pasal aku ada apply satu bahan beracun pembunuh lipas..  yang aku rasa sangat bagus.. dan aku dah guna bertahun2.. aku just sembut jer kat bahagian mana-biasanya kat lantai atau dinding la.. so bila lipas lalu jer kat situ.. dia akan mati dalam few hours lepas tu.. 

ramai yang tanya aku.. apa yang aku guna tu..??

sori lah amik masa lama sangat nak share kat korang semua.. sepatut nya aku terus cerite jer dalam tu.. tapi lepas tu aku malas nak edit2 dah.. so.. aku buat lah entry ni.. harap sapa yang baca entry tu.. akan baca entry ni jugak.. hahaha.. dengan harapan takde orang tanya lagi.. 

or may be..aku kene gak edit sikit.. huhu.. tengok lah...kot rajin...


next time aku patut perbaiki entry aku supaya semua dalam satu entry so korang muntah baca panjang2.. hahaha.. sarcastic tak?? ngeee.. 

kekadang..aku tulis panjang2..dah cerite dalam tu pon.. orang tanya lagi.. tak tulis dah tentu2 lah tanya kan.. abes tu acaner nak buat tu.. eeahh.. terbebel pulak.. 




sebenarnya.. aku just guna ni jer... SHIELDTOX OUTDOOR.. tak susah pon nak carik kan.. tu aku beli dari Speed99 jer.. harga siap ada ha..


ni memang khas tuk lipas tau.. kau jangan pakai tuk sembur kat udara tuk nyamuk pulak yer..
sebenarnya ni tuk kegunaan luaran.. tengok tajuk depan tin pon tau dah kan.. tapi.. sebab lipas nya dok dalam rumah ni ha.. masuk ikut lubang saluran air ke mesen basuh kat dobi area tu..dan lagi..lipas2 sekarang ni pandai demand nak duduk dalam rumah jer pulak kan.. so.. aku guna jer lah dalam rumah.. aku guna sembur kat lantai bahagian bawah..pintu/ruang access tempat serangga lalu tu.. dinding2 ker dalam2 lubang ker.. kat tepi2 wall.. laluan pintu masuk/keluar.. macam divider dobi area to dapur.. kat lubang2 air dalam toilet.. merata2 lah aku sembur..sepanjang2 laluan hagak2 mana lipas nak lalu tu kan..keliling katil.. kire macam 'pendinding' ni..lipas lalu nak masuk bawah katil buat sarang.. akan mati lepas tu..tak sempat nak beranak pinak.. hahaha.. nak kasi kau mudah paham.. kire lipas lalu tu nak merata2 kan.. nanti kiok lah biler terpijak semburan ni..tapi bukan terus kiok.. die akan mati dalam beberapa jam lepas tu..so hagak lah kat mana sesuai..
  
cecair die pon agak likat kaler putih berbanding semburan tuk nyamuk tu.. bau dia agak berbeza dari shieldtox biasa.. ni macam perit sikit..aku kalau pakai ni waktu sembur akan tutup hidung mulut dan tak kasi anak2 dekat pon..like aku buat kerje kat bawah..anak2 kene duduk atas.. dan pakai sarung tangan getah.. aku rasa bende ni macam lebih kuat lah dari semburan tuk nyamuk tu.. 




mesti korang pikir..kite terpijak macamana.. anak2 pijak ker kan..snce bende ni tuk luar rumah.. 
masa memula pakai tu.. laki aku beli.. aku tak tau pon ni tuk luaran.. hahaha.. laki aku sembur jer pakai masa tu kat rumah sewa..dalam stor banyak lipas.. nyampah.. lepas pakai ni.. rasa macam sesuai lah pulak..cuma tak boleh pakai kerap..mesti ada kesan jangkamasa panjang.. 
cuma nak cerite lah kat korang kan.. bende ni.. jenis.. kau sekali sembur jer.. tahan lah 3-4 bulan.. aku mop jer tempat tu macam biasa satu rumah.. macam rutin tu.. memula pikir gak lepas tu akan hilang dan perlu sembur lagi..
tapi tak rupa nya.. secara mata kasar..memang nampak hilang.. tapi.. still.. lipas lalu dalam tempoh 3-4 bulan tu..akan mati few hours lepas tu.. so dari situ aku tau lah kan bende ni macamana.. kau dah sembur.. pastu die akan kering macam tak nampak apa2 kesan tau..





aku share ngan korang ni.. sebab aku sendiri pakai agak lama..setahun dalam 2 atau 3 kali sembur kan kat tempat2 tertentu..sekali sembur tu..tahan la dalam 3-4 bulan..tak yah nak sembur banyak2 kali macam tuk nyamuk tu..lepas tu sembur balik hagak2 tengok ada lipas bermaharaja lela tak mati2 dah..mesti sebab kesan semburan ni dah hilang terus since kerap mengemop..

biasa satu tin size aku pakai atas ni.. tahan sangat lama... so far..aku ok jer...aku cannot tahan tengok lipas tu la... 

so.. kalau korang ada masalah mak pak lipas.. boleh la try ni.. tuk rumah aku.. sangat berkesan.. kalau jenis rumah kau banyak lipas.. ko boleh la tengok lipas mati secara berjemaah biasa pagi2 kau bangun tu.. sebab mak pak lipas ni kan suka kuar buat kerje malam2.. hesshh..


hope bermanfaat tuk korang..bukan iklan berbayar yer..

btw.. nak info sikit.. kalau korang atau anak ada kekurangan G6PD tu.. just nak korang extra care.. sebab produk SHIELDTOX merupakan salah satu produk dan bahan yang korang kene elakkan.. [tapi aku di bagitau cuma Shieldtox yang tin kaler merah tu] but better hati2 jer lah yer.. just bagitau awal2...
qaleef kekurangan G6PD.. tapi alhamdulillah die ok.. cuma macam aku cakap awal2 tadi.. aku akan jauhkan anak2 masa buat kerje tu.. selebih nya.. takde masalah pada qaleef sendiri..