Monday, August 14, 2017

MAKE OVER workstation ke MINI OFFICE


bilik kerja aku.. tah macam apa rupernya.. huhu..agak terabai.. teruk bersepah nya..main sumbat2..sampai rasa jadi macam stor.. banyak bende tak filling.. banyak file tak di label.. tak di kemas... tak di sorting bertahun2.. sampaikan nak buat kerje pon tak selesa.. aku tak suka.. aku rimas.. 
dia jadi macam tempat -asal letak- 
stok barang aku banyak datang letak tepi2.. bilik jadi sempit..hiisshh..

tak tau kenapa teruk sangat.. series..
tapi.. masih lagi kerap buat kerja dalam tu.. nak carik apa2.. nak buat kerja2 aku.. masih lagi kat bilik kerje tu..[kecuali time layan movie jer]..buat2 tak perasan jer lah.. hahaha..

tapi..lepas2 raya baru ni.. aku macam lagi banyak kerje..dan perlu lebih fokus ngan kerje yang aku buat sekarang.. dan aku dah tak boleh tahan lagi.. so..aku tau.. aku kene kemas.. betul2 buat spring cleaning.. perlu sorting apa yang perlu dan tak..

bayangkan.. tracking number tahun 2013 pon ada selambak lagi aku simpan..!!! bayangkan.. hari2 ada postage.. darab lah berapa tahun pulak kan.. huuiisshh.. dasat gak perangai aku ni.. aku pikir sebenarnya..aku hanya akan simpan dalam paling lama 2 tahun.. kalau ikut secara apa nak panggil.. kire macam kat office2 tu.. dokumen2 [penting] perlu di simpan dan tak boleh di musnahkan se awal 3 tahun pertama..tapi.. aku tak lah pikir nak simpan lama macam tu..setahun-2 cukup lah.. 
cuma nya..jadi macam ni biler.. aku tak mengemas..!! maksud aku..bnde tu tersimpan dalam box.. dan tak perasan sangat 'semak' nya tu kan..so aku prefer tuk biarkan.. hurrrrmm...

so.. aku decided tuk buang jer terus..kesemua sekali.. walaupon yang last year punya bagai.. lagi pon..tu 'akaun' lain.. takper.. hahaha.. aku harap aku tak akan guna dah lah semua tu.. 

dan tu lah bermula nya kisah aku terus 'punggah' dan kemas semua sekali..





bilik kerje ni..bukan ada barang aku jer tau.. kerje2 abah sado pon banyak.. barang2 peribadi dia.. barang2 lama dia.. buku2 khursus dia.. semua pon kat sini..satu tempat.. memang tu pon fungsi bilik ni pon kan.. 

terpaksa bawak turun semua yang ada atas rak.. sebab rak paling atas tu.. dah senget kebawah sebab bahagian tu aku letak majalah.. berpuluh yer.. macam tersorok belakang file [tu korang tak pernah tengok].. majalah2 lama..yang bertahun jugak aku simpan.. rak ni bukan melendut tau..tapi.. besi dalam tu bengkok kebawah sebab menampung beban berat sangat.. so..abah sado kene bukak balik.. dan betulkan besi tu.. pulak tu.. satu rak jer..tapi kene bukak rak yang sebelah dan kene turun kan barang2 sebab screw dari bawah.. dapat imagine tak..? okeh..tak penting.. yang penting..aku cerita.. hahah.. 

tu ko tengok habes berterabur semua tu.. termasuk file2.. 

majalah dah tak boleh letak kat atas rak ni.. berat sangat.. dan aku pikir.. dah beberapa tahun aku simpan..tapi tak pernah pon nak bukak balik.. jadi kesimpulan nya..aku tak perlukan pon.. dan aku buang semua... eeaahh.. tak..aku tak buang..kiteorang hantar pada pusat kitar semula.. tapi consider macam aku buang lah.. 

lega aku lepas tu.. 



dan alang2 tu.. aku make over terus workstation ni jadi lebih besar.. aku bawak masuk rak yang asal nya dari bilik anak2.. tuk guna kat bilik kerje ni.. beban kerja makin bertambah.. aku perlukan ruang storage lebih.. since aku suka bende tersimpan kemas.. 
jangan tanya bilik qaleef pakai apa pulak sekarang.. sebab.. bilik dia pon aku dah clearkan sebelum aku kemas bilik kerje ni... tu..len kali aku cerite yer..

kalau nak tau.. asal dalam bilik ni.. ada satu katil bujang tau.. katil tu selalu adik bongsu aku guna kalau tido rumah kiteorang ni.. tapi.. sekarang..aku dah alih kan..[jangan tanya kat mana] dan bilik ni jadi lapang.. jadi betul2 macam MINI OFFICE tuk kiteorang berdua.. 

so.. nampak tak sikit perubahan kat gambar atas tu.. 
dan ada lebih lagi bahagian belakang tuk buat tempat simpanan stok [akan dapatkan rak yang yang lebih sesuai nanti]

kalau nak tau.. dalam bilik ni jugak sekarang ada ruang study tuk anak2 sekali.. haaaa.. nampak tak rombakan besar-besaran tu.. tu nanti2 aku share yer..

dan kalau ikutkan plan abah sado asal nya.. lepas alih katil.. die nak beli lagi satu meja kerja.. aku ok jer..ada ruang tuk buat kerja yang luas pon ok jugak.. so.. aku soh beli meja yang sama macam meja asal sedia ada ni.. baru seragam kan.. aku suka sebab ada laci.. 

tapi.. end up..tak jadi.. dia pikir.. dari beli meja.. baik beli almari tuk storage.. 

exactly !!!! 

macam apa yang selalu aku pentingkan jugak... aku suka kan ruang penyimpanan.. sebab.. barang makin lama makin bertambah.. termasuk beban kerja.. [jangan kau tanya mana datang banyak2 nau barang tu.. aku pon tak tau.. or.. maybe nanti aku akan share keseluruhan ruang.. buat ala2 room tour]





serabut kan.. aku ni lagi laaaaaa... alih sana..alih sini.. rombak box semua.. buang mana tak perlu.. simpan mana penting.. banyak gak lah aku buang.. 2 plastik sampah hitam yang besar tebal tu..!! ada yang lama2 yang aku rasa masih penting..dan agak susah nak di buang sebarang..masih simpan dalam file..ngah pikirkan..sampai biler nak simpat tu pulak.. huhu..

so far.. yang lain semua dah kemas.. takde apa yang baru pon.. just guna apa yang ada termasuk rak dari bilik anak2 tu.. 
kalau ada pon sikit2 jer box dari IKEA aku tambah..
cuma buat masa ni.. tak berani nak usik file lagi.. maksud nya.. aku masih tak buat proper filling..tak sorting lagi.. sebab.. aku tau.. once aku usik.. aku akan amik berhari2..!! banyak kerje sekarang ni.. so..nanti lah biler rasa free sikit.. banyak file tak di label.. dan banyak file yang aku kene compile kan sekali.. file bil2 rumah pon dah tebal giler.. yer lah.. dah bertahun kot dok umah ni.. simpan semua segala2 bil api air indah water tah apa lagi bertahun2..!! 

tunggu lah tu.. setel yang depan mata ni dulu..





n macam biasa.. bila cakap bab storage.. aku pilih ikea tuk practicality..dan kemas.. dan cantik.. dan proper.. well.. memang hampir 95% dalam bilik kerje aku ni pon dari IKEA.. n so wat.. aku tetap rasa product IKEA sangat praktikal tuk bende2 macam ni.. aku suka variasi pilihan yang di sediakan giteeww... dan aku masih berpuas hati sampai sekarang walaupon dah bertahun guna.. dan dah agak kepam.. huhu... 



ok.. nak teaser ker..?? 


tak yah lah eh.. hahahaha..

tunggu lah aku update nanti lain entry.. 


yang follow IG aku.. dah tengok lah aku update sikit2..