Tuesday, February 21, 2017

blog dan mengandung..plan dan TTC



"lama tak update blog.. ada berita baik ker..?? " 

uhuhukkss....

tersedak ahkak.. hahahaha..

tak.. 

tak..

belum lagi....buat masa ni...

bukan sebab tu aku tak update blog...

ko asal lama aku tak update jer ko cakap aku mengandung..
mentang2 ritu aku cakap aku tak sedap badan pening2 sebu bagai...heheh

yer ar.. based on sebelum2 ni..
memang biler awal2 mengandung..otomatik hilang selera kat blog..
aku panggil mabuk blog..miahahaha..
tengok pon rasa mual..nak muntah..apetah lagi nak update..
so..mungkin sebab tu orang dok bajet bende yang sama lah nih..

tapi..tak yer...belum lagi...

aku cuma....



MALAS..


malas giler..!!


takde sebarang alasan pon..

eerrr... ada lah sikit alasan anak2..
time2 ni dak shaquille selalu buat perangai nak perhatian banyak2..
biler aku nak update blog..duduk kat kerusi..
die duduk beriba kat aku..
pastu..tak duduk diam pulak tu..
memang tak boleh nak buat kerje hapa pon..
last2..aku tutup jer..
senang cerite..

pasal mengandung tu..

tak sampai hati nak amin kan buat masa ni..huhu..
tapi dalam masa yang sama.. tak nak menolak..
cuma.. aku pon tak pasti aku dah ready ke belum tuk beranak kecik lagi..
well.. ko tau kan...ada anak kecik ni acaner..
so aku masih planning..
memang kalau boleh nak dalam tahun ni jugak..KALAU ALLAH IZINKAN
tapi..bukan dalam masa terdekat ni la..
sepanjang tahun ni aku dah ada beberapa hal siap2 aku aturkan..
kene tengok keadaan..kene betul2 ready..
supaya aku akan gembira sama macam sebelum2 ni..
mungkin tunggu betul2 shaquille lepas 2 tahun kot..mungkin la...
tu baru plan jer..
selebih nya.. Allah lebih tau..malas cerite banyak2..
kalau ada tu.. ada lah... 

aku ni dok pikir.. ready tak ready tu... hurrrmm..susah nak cakap..
kalau cakap 'selesa' tu.. 2 orang ni ok jer dah..
tapi nanti..nyesal pulak tak beranak reramai.. hahaha..
sekarang memang la penat..
tapi tunggu anak2 besar sikit nanti..tau ko rindu..
dalam masa tak ready lagi ni..
aku kejar masa gak ni..
maklumlah..ahkak dah kertu..
takut beranak lewat2...
kot ada rezki lagi 2 orang sebelum 40..kot la kan..kot...
mana lah tau Allah nak bagi rezki lebih..eheaaamm...

cuma larat tak larat bdan ni lah..
macam qaleef tu dah 5 tahun..senang nak handle..
die sendiri memang mudah nak di uruskan..
cuma shaquille ni..besar2 macam ni memang penat kat aku lebih sikit la..
menguruskan 2 orang ni agak mencabar...
aku kene 'kuat' mental fizikal..paling penting..KESABARAN..
kau tau lah kan...
tu lah dok berkira2 nak tambah anak ni..
kekadang rasa..2 dah cukup..
tapi dalam masa sama.. nak tambah lagi 2 kalau diizinkan nya..
kalau muda lagi tak per.. boleh tunggu si Shaquille ni besar sikit -masuk sekolah ker kan..hahaha
tapi.. kalau tunggu die masuk 5-6 tahun..
aku pon dah 40 lebih..
lagi lah ahkak tak kose nak amik risiko mengandung bagai...



rutin - susu kambing + apa2 makanan sunnah
bile plan nak TTC [walaupon mungkin lambat lagi]
dari awal aku akan siapkan diri aku dengan bende2 macam ni..
in fact..kalau bukan sebab ttc pon..
memang biasa aku amik susu kambing sebagai nutrisi harian aku giteewww..
lagi pulak lah kalau ada planning kan..
dari awal dah kene jaga...
dulu masa shaquille aku buat macam ni lah..
biler kate plan nak preggy balik..
6 bulan sebelum tu aku dah jaga semua2 sekali..
ada orang amik folic asic tuk kuatkan kandungan..
tuk aku..rasa macam bende2 sedap macam ni lagi senang..hahaha..
setiap pagi dan malam amalkan..
masa mengandung aku tak hadapi masalah pelik2 kecuali HB low
sebab aku ada thalesmia [minor]-aku tak pernah cerite pon-
dan aku tak amik sebarang ubat klinik kasi tuk support [sebab aku tak ley telan]
tapi komplikasi kat aku masa nak beranak tu jer lah [kurang darah]
dan alhamdulillah..shaquille ok jer..kulit masa lahir bersih..tak sensitif samapi sekarang
dan shaquille tak de jaundice langsung..!!
dia sihat...syukur die tak kene G6PD jugak
[yang sepatut nya peratusan tuk kene tu 90% lebih tinggi memandangkan qaleef ada g6pd dan shaquille merupakan anak lelaki kedua]
so..tuk kali pon.. aku akan buat bende yang sama..
insyaa Allah

nanti aku share pasal susu kambing yang aku amalkan ni yer..
mengandungi kolagen..vitamin c dan 7 makanan sunnah terbaik
sesuai sangat tuk kite2 ni amik..
tuk sihat dan cantik giteewww...


ok lah.. tu jer nak cerite..
nanti aku sambung lagi yer..insyaa Allah..
nak cerite pasal aku gi kelantan weekend baru ni..
tuk business trip dan wedding invitation..